Monday, October 3, 2011

Het begint ergens op te lijken...

Weer een weekend voorbij, vrijdagavond zijn we met de electra aan de slag gegaan, dat moest af dit weekend. We waren begonnen met de ruitenwissermotor, waarvan ik op TheSamba een soort van aansluitschema had gevonden. Het was niet helemaal wat ik zocht, maar in combinatie met aansluitschema's uit 1968 (mijn 12V ruitenwissermotor komt uit een 68'er 12V kever) en die van 1957 moesten we een heel eind komen. Combineren kun je leren!

Ik durfde niet random prik te zetten op aansluitingen, omdat ik bang was dat het kapot zou gaan. Na wat research zijn de 5 aansluitingen als volgt: 2x massa, 1x snel wissen, 1x langzaam wissen, 1x parkstand. Omdat de originele schakelaar van mijn ovaal maar één stand kent, zou ik hem dus op langzaam wissen aan gaan sluiten en de 'snel wissen'-functie ongebruikt laten. De motor zat al helemaal ingebouwd, was alleen nog kwestie van aansluiten. Na een tijd redeneren aan de hand van de bedradingsschema's hebben we de boel aangesloten. Met het uittrekken van de schakelaar maakte de motor alleen een geluid maar bewoog verder niets… Raar, want toen hij nog uitgebouwd was deed hij het wel gewoon?

Uiteindelijk besloten de ruitenwisserinstallatie weer uit te bouwen om te kijken wat er mis was, we kwamen er toen achter dat de motor zelf prima in orde was maar de assen van de ruitenwisser muurvast geroest zaten door 35 jaar stilstand…! Met veel kruipolie en voorzichtig draaien/lostikken is de eerste weer gangbaar gemaakt. Helaas is de tweede as gesneuveld… Die asjes zitten alleen in kevers van 1957 en ouder, top! Dat werd dus zelf wat fabriceren, er zit precies 24 minuten tussen onderstaande foto's.





Weer een kleine vertraging opgelopen maar wel weer goed opgelost. Ruitenwissermotor buiten de auto getest, alles ging prima werken. Parkstand werkt zoals hij zou moeten, snelheid is goed. Hele installatie weer ingebouwd en aangesloten, toen liepen we tegen het volgende punt aan. Alles werkt, maar… een kever uit 1968 liggen de ruitenwissers in rust naar links, bij een ovaal liggen ze naar rechts! De ruitenwissers blijven dus in rust middenop het raam staan, beetje jammer. Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen of aanpassen? De motor moet 180 graden verder doordraaien voor de ruststand.

Verder de weerstand van de pijlpinkers subtiel weggewerkt achter de alu strip die voor je teller langsloopt, daar zie je niets van. De pinkers werken links en rechts nu prima, aan de rechterkant het lampje vervangen omdat hij het niet deed, bleek achteraf het draadje te zijn wat niet aangesloten zat… Het enige wat niet werkt qua electra aan mijn auto nu is het waarschuwingslampje van de pijlpinkers op het dashboard. Een vorige eigenaar heeft hier iets aan zitten solderen, maar daar is het niet beter van geworden!



Zaterdag heb ik met Dennis de airridetank onder de voorklep permanent gemonteerd, de electra was inmiddels afgerond. Ik had alle koppelingen en dergelijke met Loctite aan de tank vastgezet, dus hij was er helemaal klaar voor. Luchttank erin, leren riemen vastgezet, leiding tussen pressostaat en tank aangelegd, klein manometertje om de druk in de tank te kunnen checken. Daarna kon ook de benzinetank erin. Dat is minder makkelijk, door de luchtkoppelingen in de voorste wielkasten en het nogal stugge kofferkarton wat ónder de airridetank ligt. Even de koppelingen gedemonteerd, tank erin, koppelingen weer gemonteerd. Op maat gemaakte thermische luchtslang tussen compressor en tank eraan, het laatste scherm erop en de koplampen erin… Opeens lijkt het een echte auto!



Voor de luchtleidingen komt nog een afdekkap zodat je niet onder de tank de leidingen ziet liggen. Ook zal ik voorlopig mijn originele tractorband-velg voorin zetten als decoratie! Dan valt die lelijke compressor daar in ieder geval achter!



De auto kon nu voor het eerst op eigen kracht, zonder luchtsupply uit de muur op en neer bewegen door de druk die de compressor leverde. Even pielen met het moment dat de compressor aan moest slaan, maar alles werkte zoals het zou moeten. Helaas kwam ik er al snel achter dat er lucht lekte bij de compressor. Ik hoopte stiekem op een koppeling die niet goed afgedicht was, maar helaas is het de kop van de compressor waar een scheurtje in zit. Ik wil nogmaals even wijzen op de perfecte service van Volksprojects, die mij meteen meldde dat hij maandag/vandaag nieuwe onderdelen opstuurt. Top!

Zondag hadden we bij de schuur/opslag een BBQ georganiseerd voor de dagelijkse waterkoker waar ik in rondrij, Seat Arosa/Volkswagen Lupo. Dus de kever voor het eerst naar buiten gerold, waar hij op de grond lag te shinen. Nog geen tijd gehad voor de treeplank, dus zag er een beetje raar uit. We hadden wel even wat goodies op en aan de auto gehangen, dakrek, koplamproosters en Bosch mistlamp. Verder erg weinig gebeurd aan de auto, wel een prima BBQ gehad! Van het voorjaar ook maar eens met wat kevers gaan doen hier. (:







12V ba20d 45/40W koplampen zijn besteld bij een fietsenzaak voor 1.30€ per stuk, dat kon er nog net vanaf. Een van de lampenhoudertjes voor de koplampen is het lipje van het stadslicht zo goed als afgebroken, dus als iemand nog een lampenhouder met schroefterminals heeft zoals in een ovaal, houd ik mij aanbevolen. De lijst van punten wordt steeds kleiner, nu de motor nog… Die heeft inmiddels even in de testbank gehangen maar daar werd ik niet echt vrolijk van.

Komend weekend gaan Dennis en ik naar de bruiloft van de president van een aircooled VW-club op Sardinië, Italië, dan zal er niets gebeuren aan de auto. De week daarop komen we dubbel zo hard terug, hij moet binnenkort op kenteken en gaan rijden!

To do:
- compressor fixen
- ruststand ruitenwisser aanpassen?
- afdekkap luchtleidingen
- koplampen monteren + lampenhouder vervangen
- spiegelglas voor buitenspiegels maken

In need of:
- lampenhouder voor koplamp ovaal, zoals deze
- USA license plate frame, liefst een dikke oldskool met VW erop, geen nieuwe meuk!
Anyone?

Cheers,
Reinoud

No comments:

Post a Comment