Monday, September 26, 2011

Afbouwen

Nadat we vorige week de achterschermen erop hebben kunnen zetten en de electra daar hebben kunnen aansluiten zijn we deze week verder gegaan met de electra aan de voorzijde. Ik heb van Erwin van Volksprojects van de week wat onderdelen binnengekregen zoals de weerstand voor mijn pijlpinkers en een 40 ampère relais om de compressor te schakelen. Verder heeft Erwin een op maat gemaakte thermische slang verzorgd, die tussen de compressor en de luchttank komt.

We hadden vorig weekend de compressor al op rubber voetjes naast het remvloeistofpotje geplaatst, maar deze was nog niet aangesloten. Ik heb de compressor nu met het relais zo geschakeld dat hij alleen aan kan slaan als het contact aan staat. Bedrading ligt allemaal netjes in krimpkous weggewerkt voor die originele look. Ik zal straks mijn originele reservewiel met tractorband voorin zetten voor mijn compressor, zodat de luchttank het enige is dat je ziet liggen.

Ik moest ook nog een plekje zoeken voor mijn pressostaat, die meet de druk in de tank om de compressor te vertellen of hij aan moet slaan of niet. Achteraf had ik die misschien netter onder mijn tank kunnen plaatsen in mijn beugel, maar daar was nu geen ruimte meer voor. Ach, zo leer je wat voor de volgende auto op airride! Hij zit nu op de metalen beugel om je dashboardkarton, achter je bedrading-afdekplaat onder je kofferklep. Het is een beetje een duistere foto geworden, maar hieronder een overview van onder de kofferklep as we speak. Omdat de Loctite 577 voor afdichten van schroefdraad op was kon ik de laatste koppelingen op de tank nog niet afdichten, volgende week 100% afronden.



Wie kan mij even een cursusje electra geven? Ik krijg de pijlpinkers niet werkend met mijn 12V systeem, terwijl ik zeker weet dat ze het doen. Ik had voorheen een 4ohm 50W weerstand die bij Paruzzi wordt gebruikt voor ruitenwissermotoren. Dit was schijnbaar veel te veel, want hij deed helemaal niets, terwijl hij met 6V erop (zonder weerstand) gewoon prima uitklapt. Na een zoektocht op internet en een simpel rekensommetje ben ik erachter komen dat de juiste weerstand blijkbaar 1ohm 50W moet zijn. Toen ik die binnen had heb ik die in serie vóór mijn ruitenwisserschakelaar geplaatst en geprobeerd. Hij doet het perfect, maar een beetje te goed naar mijn liking… Na wat meten ben ik erachter gekomen dat ik voor én achter de weerstand 12,5V meet. Dat houdt de pijlpinker waarschijnlijk niet gek lang vol… Kan iemand mij vertellen waar het foutgaat? Een pijlpinker is 6V en trekt 6 ampère, wat voor weerstand heb ik nodig om hem op 12V niet door te fikken? De weerstand die ik nu heb is overigens niet kapot, ik meet met een multimeter netjes 1ohm aan weerstand…

Dennis en ik zijn er al maanden over aan het brainstormen, hoe konden we het beste de maximale hoogte van de auto limiteren op de een of andere manier… Heel veel ideeën, maar we hebben de daadwerkelijke uitvoering elke keer weer uitgesteld. Aangezien we nu toch wel een beetje richting het 'einde' van het project lopen moest er toch wel iets worden besloten. We wilden op de zijplaat van de vooras een beugel monteren waar de borging van de draagarmen tegenaan zou vallen. Omdat deze borging bij mij niet nodig is omdat ik geen verenpakketten in mijn vooras heb, konden we hier ook een M14x1,5 bout indraaien om de bout tegen dat nokje of beugeltje aan te laten vallen.

Het moest allemaal vrij precies uitgemeten worden zodat de aanslag niet veel te vroeg kwam en ik eigenlijk nog een aantal cm hoger had kunnen gaan voordat ik bij een kritiek punt kwam, maar ook niet te laat, zodat ik juist eerder een kritiek punt bereik dan de aanslag. De ideeën die we hadden waren allemaal vaste eindstops zonder enige afstelling. We hebben uiteindelijk alles overboord gegooid en zijn vers opnieuw begonnen, daar is dit uitgekomen: Een gefreesd blokje welke op de zijplaat van de vooras gebout wordt waar een bout ingedraaid is welke tegen de borgmoer van de draagarm komt. Boutje is in hoogte verstelbaar voor de maximale haalbare hoogte.



Nadat de eindaanslag tweemaal geproduceerd, gepast, geverfd, gemonteerd en afgesteld was, hebben we er een voorscherm opgehangen om een idee te krijgen van hoe het eruit komt te zien. Electra is bijna klaar, op die kleine dingen na, airride is ook bijna klaar, op wat afdichten van koppelingen na, dat doen we wel vanaf de linkerkant van de auto. Als het voorscherm er ook op zit begint het wel meteen echt op een auto te lijken, gruwelijk.









Er was nog iets anders wat we al een periode hadden uitgesteld maar nu toch echt wel moest gaan gebeuren omdat we er anders op moeten wachten. Het sealen van de benzinetank. Mijn benzinetank is aangepast voor de centrale stuurstang, er is een uitsparing ingemaakt zodat de stuurstang bewegingsvrijheid heeft. De tank die oorspronkelijk in mijn auto zat waren gaten ingeroest en zag er niet heel jofel meer uit, maar de tank die ik nu heb heeft ook al jarenlang droog gelegen. Gelukkig was deze alleen van de binnenkant geroest en heeft Erwin deze kunnen stralen toen hij de tank toch open had geslepen om aan te passen. Nadeel van een gestraalde tank is dat deze niet onbehandeld kan blijven omdat hij er dan binnen no time weer hetzelfde uitziet van binnen, met de nodige verstoppingen erbij.

Bij Rustbuster heb ik twee verpakkingen Tapox gekocht, dit is een tanksealer welke voor een coating aan de binnenzijde van de tank zorgt. We hadden destijds de gebruiksaanwijzing gelezen en werden afgeschrikt door de 'zoveel uur continue luchtstroom' die door de tank moest blazen. Dit bleek achteraf heel makkelijk, we hebben gewoon een luchtnippel op de onderkant van de tank gemonteerd en hier lucht met behulp van een drukregelaar op 0.5bar doorheen laten blazen.

Gaaf kleurtje, die Tapox is echt knalrood! Je mengt de Tapox met een harder, daarna kiep je het goedje in de tank en sluit je alle gaten af. Dan beweeg je de tank goed heen en weer zodat de verf overal langs elke rand is gekleefd en elk stukje metaal bedekt is met de rode substantie. Hierna haal je de tank aan de onderzijde weer open om de overbodige coating eruit te laten lopen, dit kan wel een tijd duren. Daarna haal je de vuldop eraf en leg je hem met de opening naar beneden weg en sluit je op de onderzijde van de tank de luchtslang aan. Zachtjes de lucht laten stromen en als het goed is moet er na een aantal dagen een keiharde coating ontstaan in de tank… (:







Volgende week:
- bedrading rechterkoplamp afmaken
- vaste koppelingen van luchttank met Loctite vastzetten
- linkervoorscherm monteren
- koplampen erin drukken
- bedrading ruitenwissermotor uitzoeken
- weerstand pijlpinkers nakijken
- benzinetank monteren
- motor

No comments:

Post a Comment