Wednesday, October 19, 2011

Laatste loodjes voor de eerste rit!

Weer twee weekenden verder, waarvan ik ‘helaas’ maar één weekend iets heb kunnen doen. Anderhalve week geleden met Dennis op Sardegna geweest voor een bruiloft, waar het 24 graden en zonnig was. In stijl in een kever opgehaald op het vliegveld en een lang weekend daar doorgebracht. Weer eens wat anders dan die klusschuur! Thanks Matteo, I know you’re reading this!



Bij de vorige update had ik laten weten dat ik niet echt vrolijk werd van de motor die in de testbank heeft gehangen. De motor die erin komt, komt oorspronkelijk uit mijn vorige (rode) kever. Ik had destijds wat problemen met die motor, hij liep niet lekker maar we konden echt niet vinden wat er mis mee was. Ontsteking, carburatie, was het allemaal niet… Uiteindelijk was ik het zat en heb ik een andere motor in de auto gehangen en deze in de hoek gezet. De ‘nieuwe’ motor liep toen ook niet goed, dus ging er toen een beetje vanuit dat het aan de auto lag en niet aan de motor. Problemen waren van de ene op de andere dag opeens weg, dus hoopte stiekem dat het echt iets in de auto was en de ‘originele’ motor het ook gewoon zou doen.

Helaas, twee jaar later hebben we de motor in de testbok bij Keverland gehangen waarbij hij met heel veel moeite überhaupt iets van plofjes gaf. Carburateur is gereviseerd, ontsteking is gecheckt en op tijd gezet, ik heb op alle bougies een vonk, ik heb op alle vier cilinders goede compressie van 9,5-10 bar, kleppen zijn netjes gesteld. Er is zelfs om maar dingen uit te sluiten een verse elektronische ontsteking opgezet en een nieuwe carburateur opgeschroefd, maar helaas. Hij slaat met heel veel moeite aan, maar je moet vol gas geven om hem aan te houden. En dan loopt hij compleet knudde! Was er dan toch iets intern versleten? N okvolgers/nokkenas? Ook dat gecheckt door de kleplift te meten op alle cilinders. Die was overal hetzelfde en groot genoeg, dus ook dat leek onwaarschijnlijk. Zucht.

Nog maar een keer starten, aanhouden en luisteren. Inmiddels had zich op de woensdagavond een hele groep mensen/’specialisten’ om de testbank verzameld. Overal voelen wees erop dat twee van de vier cilinders een stuk minder warm werden dan de andere. Met het eraf trekken van de bougiekabels aan die kant met een lopende motor veranderde er bar weinig qua toerental. Raar wel, want ik had wel prima een vonk op de bougies. Én een dikke compressie. Iemand opperde dat er niet genoeg benzine in de verbrandingsruimte kwam en vroeg mij of ik niet per ongeluk een prop papier in de kop of het spruitstuk had laten zitten. Leek me onwaarschijnlijk, maar toch even checken. Spruitstuk een stukje gelift, doorgeblazen met lucht, zat niets in. Ook de kop was leeg. We hebben wat remmenreiniger in de kop gespoten en daarna nog eens gestart. Toen wilde hij ineens wel, als een trein schoot hij aan! We zaten op de goede weg. Was het dan toch gewoon heel veel valse lucht? Dat hadden we al meerdere malen gecheckt door op de aansluitingen van het spruitstuk wat remmenreiniger te spuiten. Het zat dus niet in de kop of verder, niet in de carb, dan blijft er eigenlijk maar één ding over. We hebben het inlaatspruitstuk gedemonteerd en gecheckt. Hij zat nergens verstopt, integendeel. Binnenin de gegoten mantel om de inlaat en voorverwarming heen, zat een lek tussen de twee buizen. Wat de fuk? Het mengsel liep, nog voordat het bij de kop was, via de voorverwarmingsbuis rechtstreeks de uitlaat in. Soort van omgekeerde EGR-klep, maar dan zeer ongewild. Dat verklaarde ook de benzinelucht die toch aan beide kanten in de uitlaat zeer aanwezig was. Dat verklaart ook gelijk waarom ALLES eigenlijk prima stond, zoals het zou moeten, maar dat hij het toch niet deed. Bij Paul een nieuw spruitstukje gescoord, die erop geschroefd… Starten en lopen als een zonnetje. Het kost je twee jaar, maar dan heb je ook wat!

Nu ik zekerheid had dat de motor het gewoon ging doen, was het tijd om de aanpassingen aan de motor uit te voeren. Ik wist dat de motor niet ging passen omdat het achterpaneel, voorpaneel, koelkap en uitlaat sowieso in de knoop komen met delen van de auto omdat ik een tranny raise heb. Tweede achterpaneel, het stuk plaatwerk waar je benzineleiding doorheen loopt tussen versnellingsbak en motor, had ik al liggen. We hebben de motor deels weer afgebouwd en zonder koelkap in de auto gelepeld. Het achterpaneel was zo prima pas te maken. Ook konden we zo de achter apron er weer indrukken om de uitlaat hierop aan te passen. Dat ziet er wel gelijk heel gaaf uit!





Omdat mijn huidige koelkap niet ging passen doordat hij tegen de ophangingsbeugels van de achterklep aan zou komen, ben ik op zoek gegaan naar een repro 30pk style koelkap voor een 34pk motor. Deze kosten bij Paruzzi een kleine 100€, dat vond ik wel een hoop geld om even te proberen. Advertentie geplaatst om een tweedehandse te scoren, ik zou hem toch opnieuw spuiten. Veel reacties, veel échte 30pk kappen aangeboden gekregen, maar uiteindelijk van mister Hobé van VWClassics een SMSje gekregen dat hij er wel eentje voor me had en die bij me af kon geven bij de opslag. Service! Het mooie is… Het is een originele! Mijn koelkap komt van een industriemotor uit 1961, zonder koelslangen, met ronde kap en inclusief vierkante uitsparing onderaan voor de carterhelftbouten. Repro kap was ook prima geweest, want de motor is toch niet echt origineel voor deze auto, maar nu ben ik in ieder geval verzekerd van een goede pasvorm. Zie ook de foto’s voor het verschil in grootte, deze gaat prima onder de beugels van de achterklep passen.





Om er toch een beetje een eigen draai aan te geven heb ik alle overbodige gaten dichtgelast en komen de bobine en spanningsregelaar aan de achterkant van de kap. Ik wil de bougiekabels door een 30pk-pijpje laten lopen welke aan het spruitstuk geklemd zit. Zo lijkt het misschien een beetje op een 30pk motor, totdat ik het budget , de tijd en de zin bij elkaar heb geschraapt om mijn originele motor te reviseren, haha. Straks een grote Bugpeople decal op de koelkap vooraan, klaar.



Verder heb ik het antennegat wat in de flank rechtsvoor was gebeund afgedicht. Ik had een aantal oude emaille plaatjes liggen van de ANWB, ADAC, etc. Deze waren allemaal te klein om over de gaten heen te passen. Ik had nog wel een Duitse met een grote adelaar en hakenkruizen erop uit 1938, maar dat lijkt me wel redelijk ongepast… (: Het is uiteindelijk onderstaande geworden voor nu, met een rubbertje ertussen om het gat af te dichten voor vocht van buitenaf. Ik ben nog op zoek naar iets diks wat ik er permanent overheen kan hangen, maar dit is wel even prima zo.



De revisieonderdelen van de compressor zijn ook binnengekomen, dus deze zit weer in elkaar zoals het moet en de lucht sluit nu prima af, de tank loopt niet meer leeg. Daarnaast heb ik alle lampen en dergelijke binnen gekregen, alles zit erin en werkt zoals het zou moeten. Alleen nog even de koplampen afstellen, maar dat komt nog wel. Vorige week ben ik 23 geworden en heb ik van Dennis een USA license plate frame gekregen, weer een puntje wat ik kan afstrepen van het lijstje!



To do:
- Motor weer opbouwen, plaatsen, aansluiten, starten
- Treeplanken monteren
- Koppelingskabel stellen

In need of:
- 30pk bougiekabelbuis met klemmen

Cheers,
Reinoud

No comments:

Post a Comment