Laatste update ring over mijn motor en mijn carburateur die me ging pesten door een pijpje af te laten breken/los te laten. Ik heb de carburateur laten reviseren, die is weer als nieuw teruggekomen. Motor is verder als het goed is compleet, ik wil hem graag nog laten draaien in een testbank zodat ik zeker weet dat dat verder goed is. Dat komt nog wel, we gaan eerst met de koets verder!
Na wekenlang te hebben gedroogd was ik er eindelijk van overtuigd dat de verf (en de kit voor de lasnaden) helemaal droog was. Afgelopen weekend was het dan eindelijk zo ver, de koets kon op de bodem gezet worden! Samen met Sander en Dennis hebben we de koets klaargezet om over de koets heen te tillen. Ik heb even van het moment gebruik gemaakt om mijn nieuwe dakrek te passen, die komt vast wel eens van pas.


Aangezien hij er al eens op had gestaan moest in principe alles passen zonder problemen. Omdat alles van de koets nu ook strak in de verf staat, hebben we het voorzichtig gedaan, de achterkant van de koets is opgehangen aan een strop om de bumper, de voorkant is door Sander en Dennis aan de bumper opgetild. Subtiel laten zakken en uitgelijnd op de gaten.. Omdat de veerpootbrug die ik heb gemaakt tussen mijn schokdempers precies in uitsparingen vallen in mijn koets, moet dat op de mm nauwkeurig worden uitgelijnd. Als de koets erop staat heb ik precies 2mm voor en 2mm achter die ronde uitsparing.






Omdat ik alle boutgaten in de koets met de juiste tap heb opgetapt, was het schroefdraad overal vers. Ook de verzinkte originele Kamax puntbouten met sleutelwijdte 14 hebben een tapbeurtje gehad. Samen met een likje kopervet kon ik alle bouten er met twee vingers indraaien, niet gek voor zo'n oud barrel! De bouten onder de achterbank waren even tricky, die leken niet helemaal 100% uit te lijnen terwijl de rest wel goed zat, maar na een poosje klootviolen zaten zitten ze er allemaal weer in zoals het hoort.
Helaas heeft het 'proefpassen' van een aantal weken geleden geen 100% garantie gegeven dat alles perfect paste, want wanneer alle bouten aangedraaid zijn is de volledige koets nog een paar mm naar beneden gekomen, wat resulteerde in een versnellingsbak die tegen de koets aan zat en de luchtaansluiting van de balgen achteraan die tegen de koets aankomen... De balgen moet ik dus even omdraaien, als ze 180 graden gedraaid zitten loopt alles prima vrij. Klein denkfoutje dus. Alleen de bak die tegen de koets aan zit vond ik minder leuk, de trillingen van de motor worden normaal opgevangen door de bakrubbers, die zouden nu direct de koets ingaan. Niet ideaal lijkt mij. De rand waar je motorrubber doorheen loopt heeft origineel al een uitsparing, waarschijnlijk voor de gaskabel. Deze uitsparing hebben we voorzichtig met een ijzerzaagje iets groter gemaakt. Er zit nu 5mm ruimte boven de bak, ik ga er vanuit dat dit genoeg is. Ik laat het rubber er straks gewoon weer doorheen lopen, dat zie je er niets meer van.
Het proefpassen is ook gebeurd zonder motor, met de motor erin werd al snel duidelijk dat óf de veer van mijn achterklep óf de koelkap van mijn motor moet gaan wijken. Mwoaah, keuze snel gemaakt dan, dag veer! De koelkap van de motor zit nu links en rechts ongeveer 4mm van mijn ophangingsbeugels van de achterklep af, precies goed!
Goed, nu alle positieve dingen: Hij ligt vooraan plat op zijn banjo, op de chassiskop. Achteraan is hij zo laag dat er zonder personen in de auto 1mm tussen de onderkant van de torsiestaafdeksel en een waterpas ondergrond zit. Wanneer je erin gaat zitten ligt hij gewoon van voor tot achter op de grond, I like. De wielen lopen achteraan, door deze rare bandenmaat, precies 2mm vrij van de binnenwielkast. Ik ben nu nog blij dat ik niet de zaag in mijn binnenschermen heb hoeven zetten om de wielen te laten passen, ben benieuwd hoe dit straks op topsnelheid rijdt met kleine wieltjes. Volgens mij kan ik zo echt niet harder dan 90km/u ofzo… (: Het lijkt alsof alles millimeterwerk is aan deze auto, stiekem is dat ook zo!

We hebben de auto even naar buiten geduwd in de zon, nadat we wat lucht in de balgjes hadden gepompt. Auto is nog lekker dof van het stof en de schmutz die hij verzameld heeft in de afgelopen maanden. Ben best blij dat hij niet in een fancy kleur gespoten is, zo hoef ik de auto in ieder geval niet te wassen... (:


Volgende dag hebben we wat kleine klusjes aan de auto gedaan, boutjes nagetrokken, her en der wat klein spul gemonteerd. Met hulp van Dirk hebben Sander en Dennis de Sekurit ramen in de auto gedrukt die voorzien waren van nieuwe rubbers maar de oude originele sierstrippen. Ruitenwissertjes erop, interieur erin... Het begint al ergens op te lijken. Schermen komen er pas op als alles klaar is, die zitten alleen maar in de weg als je met electra enzo bezig bent.



Vanavond gaan we met de airride installatie stoeien, ik hoop het vanavond helemaal te kunnen inbouwen. Alstublieft geen vragen stellen van 'wanneer is hij af?', want daar heb ik geen antwoord op. Of hij nou in twee weken of twee maanden klaar is zal me echt aan mijn reet roesten! :]
Thanks for watching,
Reinoud
No comments:
Post a Comment