Thursday, July 21, 2011

Koets in het zwart & motorproblemen...

In mijn voorklep miste ik nog een kofferkarton. Na erg weinig respons op wat advertenties die ik op het www heb gepost, ben ik zelf aan de slag gegaan. Bij Paruzzi kun je ze wel kopen, maar deze zijn én zwart én duur én er klopt geen reet van als je het vergelijkt met het origineel. Dat kon beter, dacht ik! Met het kofferkarton van Dennis zijn Low Mango als voorbeeld heb ik bij een tekenmaterialenzaak een 2,25mm dik karton gescoord voor 3,80€. Het kofferkarton van Dennis heb ik afgetekend op het nieuwe karton en dat netjes uitgesneden en de randjes geschuurd. Daarna ben ik met het originele kofferkarton naar de Hornbach gereden en heb hier voor 6€ een klein potje verf op de juiste kleur laten maken. Thuis aangekomen de roller uit de kast getrokken en lekker gekliederd. Aanschouw, een zo goed als origineel kofferkarton voor nog geen 10€! Beat that, Paruzzi, met je 50€ kostende junk!





De laatste laag RX10 kon aangebracht worden, de RX5/10 laag was droog. Ik heb weer heerlijk een dagje met een bouwlamp onder de auto gelegen, deze keer leunend op de bumpers voor en achter zodat ik alles in één keer kon lakken zonder een keer te verzetten. Alles staat nu in een mooie egale dekkende laag, als dit droog is kan hij er weer jaren tegenaan. Check ook de hardheid van mijn deuren, bizar goed! Nu nog even een paar nieuwe rubbers erin om het vocht buiten te houden, maar dat komt nog.







Verder heb ik me bezig gehouden met de 12V ombouw van mijn motor. Ik wil het eigenlijk gewoon in één keer goed hebben, dus heb een nieuwe dynamo, een nieuwe spanningsregelaar en een nieuwe bobine er tegenaan gegooid. Alleen het elektrische choke-elementje is een gebruikte, daar kom ik later op terug. De dynamo is zo'n lelijke met van die lange DF/D+ sprieten eraan, ik zat te filosoferen of ik die ook gewoon naar beneden kon monteren... Even passen... Dat past prima! Een nieuwe 12V spanningsregelaar is een immens dik blok, niet lijkend op de originele spanningsregelaars, dus die moest uit het zicht komen, achter het koelhuis. Bedrading in een krimpkousje weggewerkt, daar ziede niets meer van. Blok is verre van origineel in zijn 12V modus, maar dat klopte toch al niet met mijn bouwjaar. Die 30pk komt er ooit wel weer in!





Yes, terugkomend op het choke-elementje. Ik ging het choke-element even testen terwijl hij in de carburateur zat, hij moet in rust de chokeklep helemaal dichthouden en met spanning erop na een aantal minuten de chokeklep volledig openzetten. Dus ik heb voor Piet Snot met twee draadjes vanaf de accu een paar minuten naar die chokeklep zitten turen, waarbij ik erachter kwam dat de schroefjes waarmee de chokeklep aan het chokeklepasje vastzitten, tegen de acceleratiesproeier van mijn carburateur aan komt. Dat was niet helemaal de bedoeling, dus die heb ik voorzichtig een beetje de andere kant op bewogen met een klein schroevendraaiertje. Top, alles werkte, choke deed wat hij moest doen, ik was tevreden! Ik had gisteravond geen verse benzine meer staan, dus kon geen testopstelling maken om het blokje even te laten draaien.

Vandaag overdag wat bedrading aangelegd naar bobine en choke om te testen, ook een draadje richting de startmotor. Even de benzine aanzuigen, kijken of alles goed aangesloten zit.. Klaar om te testen! De startmotor aangeslingerd en na een paar seconden sloeg hij aan. Motor liep heel naar, leek alsof de ontsteking compleet verkeerd stond, dus heb hem maar weer laten afslaan na een seconde of 5. Draden van de bobine en choke afgetrokken en voorovergebogen om de verdelerkap eraf te halen om de ontsteking te checken...... Wacht, wat ziet mijn oog? Of beter gezegd, wat ziet mijn oog NIET? Het acceleratiesproeiertje waar ik de avond ervoor minuten lang naar had gestaard, was WEG!

Wat is deze?! Driedubbel kut natuurlijk, helaas zal zo'n pijpje niet omhoog vallen, dus die is in mijn spruitstuk verdwenen... Nondeju, daar zat ik dus echt niet op te wachten... Her en der beetje rondgebeld om te vragen wat te doen in deze situatie, uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik het risico niet wil lopen. Het is een pijpje van messing, heel zacht metaal wat waarschijnlijk zonder enige schade aan te richten weer via de uitlaat naar buiten brandt, maar het kan ook in je klepzitting blijven hangen ofzo... Misschien was het nét losgekomen en lag het nog in het spruitstuk? Spruitstuk losgedraaid en iets opgetild, met luchtpistool in de kop geblazen. Niets natuurlijk... Dat worden dan toch de koppen eraf, er zat niets anders op...



Met heel veel tegenzin aan het demonteren van het blok begonnen, terwijl hij net weer helemaal goed en wel in elkaar zat. De kop aan de linkerkant als eerste gedaan, bleek achteraf een goede keuze. Ik heb de bougies eruit gedraaid en met het luchtpistool in de gaten gespoten. Bij de vierde cilinder hoorde ik iets rinkelen. Bingo!





Toen de uitlaat en de hele rambam er ook weer vanaf was heb ik de kop eraf gepakt en ja hoor, in de vierde cilinder lag een in elkaar gedrukt messing hoopje. De cilinder eraf gepakt, schoongemaakt en bestudeerd. Op wat lichte slijtage na gelukkig geen rariteiten te zien, daar was ik stiekem erg blij mee!





Op de kopse kant van de zuiger zitten wat krasjes, verder niets ernstigs! Ben blij dat ik na 5 seconden draaien er al achter kwam dat er iets mis was, anders was het waarschijnlijk anders afgelopen. Helaas had ik geen 1200 pakkingset meer liggen en is de pakking tussen carter en cilinder gescheurd tijdens het demonteren. Monteren zal dus morgen pas weer gebeuren! Dus heb ik vanavond de auto zo achtergelaten, helaas!



Verder ben ik nog op zoek naar de volgende delen:
- Goede 30 pict-1 carburateur (mijne lekt langs gasklepas)
- Houder voor achterlicht van 1955 - 1961 met schroefterminals
- 12V koplampen met BA20D fitting (oude duplo)

Cheers.

No comments:

Post a Comment