Monday, November 7, 2011

Testdrive!

Ja ik weet het, duurt lang. Te lui om een dikke update te typen! (: Bij deze dan toch! De vorige update had ik verteld dat de motorproblemen waren opgelost en ik dus eindelijk dat blok kon gaan opbouwen. 30pk style koelkap was binnen, die zou wél in mijn motorruim moeten gaan passen. Koelkap was aangepast, gaten dichtgemaakt, andere doorvoergaten juist bijgemaakt, lekker hobbyprojectje. Hij was gespoten en klaar om te monteren. Aan de achterkant van het koelhuis heb ik de bobine en spanningsregelaar gemonteerd, waarbij de bedrading door doorvoerrubbers door de koelkap heen loopt. Niet helemaal origineel, maar dat was die 34pk in de ovaal toch al niet. Dan maar een beetje leuk eruit laten zien, toch?







Ik heb de originele bedrading gehouden zoals hij is en de draden (waar nodig) gewoon een klein stuk verlengd. De dynamo ligt weer met die lange sprieten naar beneden gericht, zodat het niet zo opvalt dat het een veel te nieuw apparaat is. De bedrading hiervan loopt door een krimpkous door de koelkap heen en komt achterop bij de spanningsregelaar uit.

Terwijl ik met de koelkap en bedrading bezig was, was Dennis druk aan het passen en meten om de uitlaat pas te maken. Mijn motor is een aantal centimeter omhoog gekomen, dus helaas de uitlaat ook. Ik was eerst bang dat de hele uitlaatdemper niet meer zou passen onder het achterpaneel, maar na een pas-sessie zonder uitlaatpijpjes kwamen we erachter dat dat wel ging werken. Alleen moesten de uitlaatpijpjes zélf nog naar beneden. Met het nodige slijp- en laswerk heeft Dennis de uitlaat uitlaatpijpjes een aantal cm naar beneden gehaald. Helaas is een gebruikte uitlaat niet ideaal om te lassen, je brandt er echt zo snel doorheen… Vandaar dat we de aanpassingen aan de uitlaat maar 'niet mooi, wel goed' noemen! Uiteindelijk de uitlaat gestraald en in de zwarte hittebestendige lak gezet, net als de J-pipes. Uiteindelijk ziet het motortje er dan zo uit, heel acceptabel als je het mij vraagt.



Nou, motor was klaar, dus kon erin! Nadat de motor erin gehangen was alle bedrading aangesloten. Allemaal heel mooi, zo'n bobine aan de achterkant van je koelkap, maar wat een klotewerk om die draden te monteren, amai. Nadat alles aangesloten zat hebben we met een beetje remmenreiniger de boel voor het eerst gestart. Nice, werkt prima! We hebben destijds op zondag de boel gemonteerd, maar hadden toen wat problemen met de gaskabel die klemde en de benzinetank/wartel/zeefje/pijpje onderaan de tank die het nodig vond om niet goed af te sluiten… Uiteindelijk konden we de vrijdag erop pas verder met daadwerkelijk afbouwen, dus dat is ook gebeurd. Benzinetank weer prima lekvrij en gaskabel gangbaar gemaakt, hij klemde op het veersysteem bij de carburateur… Achterpaneel enzo erin gebouwd, achterbumper erop, derde remlicht aangesloten. Inmiddels was mijn USA plate frame uit de States aangekomen die ik van Dennis voor mijn verjaardag heb gekregen. Hier heb ik een beugeltje voor gemaakt zodat ik die kon monteren op de bestaande boutgaten in de klep. Even een Zweeds plaatje erin gehangen en ik was klaar om de weg op te gaan! (:





Hier zie je goed hoe de auto op de grond ligt en met de tranny raise mijn motor toch hoog en droog hangt, zonder over de grond te harken. Like!



Motortje hangt er wel prima in zo, nog wat afstelwerk te doen en één deel van het plaatwerk op maat maken, dan is het klaar.



En met de daily op links. Zonder wieldoppies, ook wel ruige look zo!



Het rijden is wel ff anders met die lucht zo, als ik in de auto zit heb ik niet echt een idee van hoe hoog die auto staat. Daarnaast ben ik er bij de eerste 50 meter al achtergekomen dat mijn stuurhuis dermate veel speling heeft dat ik een nieuwe/andere moet monteren. Om die auto recht te houden op de weg ben je nonstop heen en weer aan het zwieren met je stuur, gevaarlijk gewoon. Daardoor, in combinatie met het gebrek aan kenteken nog, heb ik nog niet heel veel kunnen rijden, alleen wat testrondjes op het industrieterrein. Wel echt een geniaal gevoel om in dat ding te cruisen! Ben één keertje 250 meter van het industrieterrein afgeweest om te tanken, wat een geniale reacties van mensen toen al. Afkeurende blikken, bewondering, verbaasdheid, ik heb het allemaal al gezien. (:

Ik zoek voor mijn interieur nog een dashboardknopje voor mijn ruitenwisserschakelaar. Alleen heeft deze schakelaar kleinere draad dan de draad van mijn andere knopjes? Ik weet niet precies welke maat, maar het lijkt op een verschil tussen M4/M5 ofzo. Kan iemand me helpen aan een wit, gebruikt dashboardknopje met dunne/kleine draad? En nog wat anders, namelijk een deel van een chokekabel. Ik heb wel een nieuwe chokekabel liggen, maar die ga ik pas gebruiken bij mijn 30pk, dus zit niet te wachten op een opgerolde chokekabel door mijn voorklep heen… Gebruikte chokekabel, voor de sier, die ik direct achter het dashboard zou kunnen afknippen zou ideaal zijn! Dan is mijn interieur ook klaar verder.



Last but not least heb ik afgelopen vrijdagavond in den Belgique een nieuw-in-doos setje 17" Airevo BRMs opgehaald! Uitgerekend met welke bandenmaten dat moest gaan passen en het erop gegokt om ze te kopen zonder van te voren te proberen. Thuis aangekomen uiteraard twee velgen onder de auto gehengeld!



Damn, dik! Het zou het (voorlopige) setje worden om in de zomerperiode te gebruiken en wat meets mee af te rijden. Achteraan past het perfect, helaas wil het met mijn versmalling vooraan op deze hoogte niet echt wat worden. Uiteraard kan ik wel sturen als ik de lucht omhoog zet, maar dat was niet helemaal de manier van rijden welke ik voor ogen had. Ik zal dus naar een velg met lagere ET-waarde moeten zoeken… Mocht iemand interesse hebben in deze nieuwe set, laat maar even weten. Mocht iemand me kunnen wijzen op een 17" set in 5x205 met ET40 of hoger, hou ik mij aanbevolen!

Dus, nog even wat afstelwerk en optimalisaties uitvoeren en ik kan er mee naar de RDW. (:
Komende weken ben ik in m'n eentje aan het klussenieren, dus zal het een beetje op een lager pitje staan. Was er niet van plan om er veel in de pekel mee te gaan crossen met die kale stukken in de lak, maar in het voorjaar komt deze wagen HARD.

Cheers,
Reinoud

No comments:

Post a Comment