Monday, February 21, 2011

Parts in de lak & motor uit elkaar.

Naast goodies kopen is er natuurlijk ook nog gewerkt. Alle onderdelen die al in de mixlaag RX5/RX10 stonden heb ik afgelakt. Omdat ik het kwast, doe ik eerst de ene zijde en daarna de andere, bij delen die niet makkelijk op te hangen zijn. De andere kant moet volgend weekend gebeuren! 8) Trekt overigens perfect strak met de kwast, topspul dat RX10!





Netjes afplakken is het halve werk:





Bij de asbuizen hierboven heb ik, zoals een aantal posts geleden te zien was, de bevestiging van de demper afgeslepen. Weinig meer van te zien toch zo? 8)

Verder heb ik de vooras van Volksprojects een beetje gecustomized naar Bugpeople style met een lasergesneden logo. Zie je straks niks meer van onder de auto, maar toch een vet detail!





Omdat ik mijn fuseepennen ga reviseren moeten ook de bronzen bussen en pennen in de fuseestukken vervangen worden. Dit wil ik natuurlijk doen voordat het geheel helemaal 100% is afgelakt, dus voor het lakken hebben we de bronzen bussen eruit geperst. Je ziet hieronder het verschil tussen oud en nieuw. Bij de nieuwe zit geen inkeping, deze heb ik er zelf voorzichtig ingevijld nadat ik de nieuwe bussen er weer ingeperst had.





Ook heb ik het polyurethaan wat in de vooras gaat aangepakt. Daar zit zo vers uit de winkel een rand in die je niet gebruikt... Dat gaan we dus niet afvijlen maar draaien het netjes af in de draaibank! Een glad net rond vlak is het resultaat.



Oke. Afgelopen vrijdagavond wilde we terwijl de verf aan het drogen was maar eens aan het blokje beginnen. De bedoeling was om het blokje gewoon schoon te maken, nieuwe olie erin te mikken en er gewoon mee te gaan rijden. Dan hoefde ik niet alles tegelijk te doen en kon ik de kosten een beetje spreiden. Planning was om dit komende winter te doen zodat ik dit seizoen tenminste gewoon kon karren! Helaas. Toen ik de stoterstangen eruit trok en keek naar het normaal gezien ronde vlak wat tegen je nokken aan ligt, werd ik daar niet blij van. In plaats van een bol naar buiten staand vlak, was het een holle ruimte met scherpe randen, extreem diep uitgesleten. Geen beste dus!

Ongeveer tien seconden verder is besloten dat het blok toch uit elkaar moest, al was het maar om te kijken hoe de nokkenas eruit zag. De volgende ochtend lag het blok helemaal uit elkaar, alles netjes per cylinder gesorteerd. Achteraf ben ik heeeel erg blij dat we het blok hebben opgemaakt, de nokkenas zag er inderdaad heel slecht uit...







Gelukkig is Dennis van de Low Mango bezig een oldspeed blokje op te bouwen inclusief Okrasa nokkenas, dus kon ik uit de stelling 3 meter verderop zijn originele nokkenas trekken om met de mijne te vergelijken!





De waarden zeggen genoeg neem ik aan. Bij Dennis liggen de waarden van alle nokken 0.05 uit elkaar, bij mij scheelt dat tienden van millimeters. Tja, wat zal ik zeggen. Dennis, bedankt voor je nokkenas! :D

We hebben de rest van de onderdelen en het carter zelf in benzine schoongemaakt. Onderin het carter kon ik weinig raars ontdekken aan troep. Komt er waarschijnlijk op neer dat ook alle lagers in het blok vernieuwd zullen worden, hier moet ik me nog even verder in verdiepen. Jammer wel, ik hoopte dit stiekem nog een jaartje uit te kunnen stellen! Het blok ligt nu in een bak warm water met vaatwassertabletten, kijken of dat echt goed werkt als beweerd wordt! Het ziet er in ieder geval goed nasty uit...





Dat was het weer even voor nu. Komende woensdag alle boutjes, moertjes en veertjes laten verzinken, hoop dat die snel weer terug zijn zodat ik daarna weer wat spullen in elkaar kan gaan zetten!

Cheers!
Reinoud

No comments:

Post a Comment